Aktuality‎ > ‎

Klenoty violoncellové literatury

přidáno: 1. 4. 2013 6:52, autor: Bořek Lubor
Naše škola ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka pořádá ve středu 17. dubna 2013 v koncertním sále ZUŠ od 18 hodin
VIOLONCELLOVÝ RECITÁL S FILMOVOU VIZUALIZACÍ

Program:
Camille Saint-Saëns: Allegro appassionato

Bohuslav Martinů: Variace na slovenskou lidovou píseň

Miloš Štědroň: Balada pro banditu

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír
        - Con moto
        - Con moto
        - Allegro

Claude Debussy (s promítáním): Sonáta pro violoncello a klavír
        - Prologue Lent
        - Sérénade et Final Modérément animé. Final Animé

Obsazení:
Jan Škrdlík – violoncello
Šárka Besperátová – piano
Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u předních českých violoncellistů jako Jan Hališka, Bedřich Havlík nebo Daniel Veis, a dále pak u Luise Clareta v Barceloně. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Jeho CD Bachových suit bylo vybráno v roce 2003 japonskou firmou Geocities mezi deseti tituly reprezentujícími českou interpretační tvorbu. V letech 1997 až 2009 vyučoval na brněnské konzervatoři. Svoji zahraniční pedagogickou činnost zahájil vedením vlastních interpretačních kurzů ve Španělsku v roce 2003.
Jan Škrdlík vystoupil v posledních 20 letech na více než 1.300 koncertech po celém světě. Jeho diskografie zahrnuje všechny hudební slohové období z tvorby pro violoncello a dočkala se vpravdě mezinárodního uznání. Působení jeho hry popsal svým dvěma milionům čtenářů floridský deník El Nuevo Herald v souvislosti s jeho vystoupením na „Festival Miami“ v roce 2005 takto: „Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …emotivní Škrdlíkova interpretace si okamžitě podmanila srdce posluchačů…“
Mezi violoncella, na která hrál, patří i nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, jehož krádež a navrácení vzbudila pozornost celé české veřejnosti.

Šárka Besperátová spolupracovala s Janem Škrdlíkem nejdříve v rámci souboru Ensemble Messiaen. V roce 204 pořídila s tímto violoncellistou live snímek Messiaenova Díkuvzdání věčnosti Ježíše na koncertě v Zaragoze pro 1500 posluchačů. Tato nahrávka se stala podkladem druhého klipu na instrumentální klasickou hudbu v dějinách. (Prvním klipem je Debussyho Sonáta.)

Vystudovala klavír na brněnské konzervatoři. Svoje vzdělání si rozšířila dvouletým studiem v metodickém centru při JAMU. Zabývá se rovněž hrou na cembalo - jako cembalistka spolupracovala s komorními orchestry u nás i v zahraničí. Nyní se věnuje komorní hře ve sdružení Ensemble Messiaen, se kterým pravidelně koncertuje.




Comments